Magyar szakosok Japánban

Közösségi finanszírozás Japánban (2)

Delfin a teában

Szeretnék bemutatni egy szerintem nagyon érdekes japán közösségi finanszírozási projektet, ami sikeres is lett.

Japánban mostanában csökken a teát ivók száma, ezért az amakusai (Kumamoto) Matuszitaen teacég igazgatója fejébe vette, hogy tesz valamit ez ellen.  Azt találta ki, hogy delfin alakú teafiltert készít, mert azt gondolta, hogy az emberek akkor azt képzelik, hogy delfin úszik a teában és így népszerűbb lesz ez az ital. Azonnal telefonált sok cégnek, amelyik teafiltert készít, de hívásai süket fülekre találtak. De az igazgató nem adta fel. Megpróbálta egyedül megvalósítani a tervét. Nem ismerte a teafilter készítésének eljárását, így nekiállt kísérletezni. Több mint fél év múlva végül elkészült a delfin alakú teafilter!

Viszont itt még nem fejeződik be a történet. Utána ő közösségi finanszírozást indított, mert nem volt egy vasa sem az árusításhoz. Az információt SNS-en kezdte el terjeszteni. A támogatók 2.5 millió jent adományoztak. Nem hitt a szemének, amikor meglátta az összeget, ez ugyanis ötször magasabb volt, mint az eredeti célja. Végül el tudta adni a teafiltert. Az igazgató így megvalósította az álmát.

A támogatók delfin alakú teafiltert kaptak ajándékba.

Mostanság ez a termék nagyon népszerű az interneten és már nemcsak delfin, hanem macska, pillangó és csillag alakú teafiltert is lehet kapni. Sokan, különösen nők veszik ajándékként. Ennek a mesés teafilternek köszönhetően sok ember újra élvezi a teát.

K. N. 

naoko_delfines_teafilter.jpg

Közösségi finanszírozás Japánban (1)

Akiba Anime művészeti magazin

2013 augusztusában Kickstarteren egy japán vállalkozás közösségi finanszírozást indított az Akiba Anime művészeti magazin című megvalósításához. Ebben a magazinban olyan japán animéket és rajzfilmeket mutatnak be, amelyeket híres rajzolók és figura dizájnerek készítettek.

A projekt kezdetekor azt a célt jelölték ki, hogy két nap alatt 4500 dollár jöjjön össze. A projektre azonban egy csapásra összegyűlt a pénzt: a projekt közzététele után 48 órán belül elérték a célösszeget és 2 nappal később, amikor a gyűjtés befejeződött, kb. 1500 ember adományozott összesen 74,000 dollárt, ami tizenhatszor magasabb volt a megszabott célösszegnél.

Miért tudott ez a projekt befutni?  Szerintem ennek két fő oka van.  Az egyik ok a támogatóknak felajánlott vonzó ajándékok.  Az egyik ilyen ajándék az volt, hogy a magazinban szerepel olyan anime figura, amelyet a rajzoló a támogató fotója alapján készített. A másik ok pedig a projekt könnyen érthető magyarázata. Már magához a projekt elmagyarázásához is aranyos anime figurákat és sztorikat használtak.

Véleményem szerint ennek a projektnek a végeredménye nagyszerű, mert az ötletgazdák egyrészt Kicksztarteren pénzt tudtak összegyűjteni és ezáltal megvalósították az álmaikat; másrészt interneten keresztül a japán kultúrát is terjesztették a világban.  

Remélem, hogy több japán anime és rajzfilm lesz híres ilyen közösségi finanszírozáson keresztül.  Így ha jár valakinek a fejében egy jó ötlet, amivel a japán kultúrát terjesztheti a világban, ne lopja a napot, hanem indítsa el Kickstateren a projektet.  Lehet, hogy dőlni fog hozzá a pénz és még a nevét is felkapják!

O. J. 

juki_akibe_anime.jpg

süti beállítások módosítása